Swarovski Optik är en del av Swarovski-koncernen med säte i Absam, Tyrolen. Företaget grundades 1949 och har specialiserat sig på optiska instrument av högsta kvalitet och precision för att se objekt på långa avstånd och har på så sätt kunnat etablera sig på världsmarknaden i premiumsegmentet.
Kikare, kompakta tubkikare, teleskop, optroniska enheter, kikarsikten, avståndsmätare och bildförstärkare nyttjas främst av professionella användare (till exempel brandobservatörer i de kanadensiska skogarna, forskare på Antarktisstationer, flygledare, ornitologer och jägare) på grund av deras utmärkta kvalitet. Den funktionella fördelen med professionella high-end-enheter uppskattas emellertid också i allt högre grad av människor som älskar att på nytt upptäcka naturens underverk på sin fritid.
Swarovski Optik har inte minst på grund av sitt starka miljöengagemang och sina många aktiva bidrag till bevarandet av livsmiljöer, uppnått en särställning bland tillverkarna av långdistansoptik.
Swarovski
Kolfiber-trebensstativ PCT professionellt kolfiberstativ
$ 910,00
Swarovski
Kolfiber-trebensstativ CCT kompakt kolfiberstativ
$ 860,00
Swarovski
Lutningsbart videohuvud Kompakt stativhuvud CTH
$ 476,00
Swarovski
2-vägstilt PTH Professional Tripod Head
$ 650,00
Ytterligare information om Swarovski
Swarovskis företagshistoria började 1895 med en uppfinning: Daniel Swarovski utvecklade den första elektriskt drivna slipmaskinen för smyckestenar och grundade därmed familjeföretaget i Tyrolen, vars namn idag över hela världen har blivit synonymt med det klaraste kristallglaset, den mest exakta slipningen och briljant uppfinningsrikedom.
Under de över hundra åren som gått sedan dess har flera företagsgrenar vuxit fram, vars produktutbud sträcker sig från slipverktyg, polerade smyckestenar och kristaller, till optiska instrument för avståndsobservation. Ur konsumentens synvinkel kan dessa produktområden verka mycket olika, men de är förenade i produktionsteknisk kunskap, uppburna av en ständig strävan mot högsta precision.
(Högsta optiska prestanda i klassisk form: Swarovski Habicht 8x30 W)
Företagets grundande
År 1935 var Wilhelm Swarovski, son till företagets grundare, bara 17 år gammal och en entusiastisk amatörastronom. Hans passion för att "komma närmare stjärnorna", som han sa, väckte hans ambition att bygga en egen och förbättrad kikare.
De speciella metoderna för glastillverkning och glasförädling som redan användes i faderns företag för att tillverka smyckestenar, utnyttjade han till att utveckla en ny typ av prisma-produktion och slipningsteknik, som han applicerade på sin första 6x30-kikare. Inte utan följdverkningar; 1949 grundade han Swarovski Optik KG i Absam, Tyrolen. Hans första serieprodukt, "Habicht 7x42", är än idag en pålitlig och väl ansedd standard inom jaktoptik.
(Den senaste utvecklingen av Swarovski-teleskop: Binokulär kompakt tubkikare BTX)
Tekniska framsteg
Försprång genom precision och teknik, så skulle man även kunna beskriva Swarovski-familjens genetiska kod, eftersom deras företag förblivit trogna grundarens principer än idag. Efter "Habicht" följde 1967 det första utdragbara teleskopet, 1971 den första gummibeklädda kikaren på världsmarknaden och 1976 det första kikarsiktet med egen Nova-teleskop-okularteknik för att förhindra ögonskador vid skott från ogynnsamma positioner.
Swarovski "EL" var den första kikaren i världen med "öppet grepp" och belönades 1999 med "Best of the Best Award" för årtiondets mest betydande framsteg. Över 30 nationella och internationella utmärkelser är inte bara ett erkännande av varumärkets innovationsförmåga, precision och kvalitet, utan också av dess ambitiösa design.
(Swarovski EL-kikare i tredje generationen)
Idag
Swarovski Optik har över 900 anställda. Exportandelen på 91 procent uppnås genom försäljningsbolag i USA, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Italien, Tyskland, Österrike, Benelux-länderna och på senare tid även i östeuropeiska länder.
Försäljningspartner i 30 länder gör att varumärkets sortiment finns på alla fem kontinenter. Med fokus på högsta optiska prestanda, funktionell innovation och sofistikerad design är Swarovski Optik idag framgångsrikt positionerat som ett premiumvarumärke över hela världen.
(Kvalitetskontrollen hos Swarovski Optik utförs mycket noggrant av de mest erfarna medarbetarna.)
Företagets framgång baseras inte bara på förmågan att integrera tekniska innovationer i funktionellt och estetiskt flerfaldigt prisbelönt design, utan också på företagsfilosofins tydliga inriktning mot att värdesätta naturen. Denna hållning kommer till uttryck i naturskyddsprojekt och likaså i en föredömligt miljövänlig produktion. "Våra enheter används i naturen", beskriver styrelsens talesperson Werner Trattner företagets filosofi, "och endast en intakt natur säkerställer vårt existensberättigande på lång sikt."