Eschenbach Optical Systems kan se tillbaka på nästan 100 års historia. När företaget 1913 grundades av Josef Eschenbach i Nürnberg, började en imponerande företagshistoria.
Kikarna är särskilt populära. Med Trophy- och Farlux-serierna erbjuder Eschenbach bra kikare till överkomliga priser, som ofta används för naturobservation och även för astronomi. När det kommer till de kompakta tubkikarna erbjuder Eschenbach intressanta kompakta tubkikare till rimliga priser för fågelskådare eller naturobservatörer. Vad mikroskop beträffar erbjuder Eschenbach biologiska mikroskop för nybörjare. Eschenbachs stereoluppar är lämpliga både för naturälskaren som vill undersöka sin omgivning närmare och för professionell materialprovning.
Eschenbach
Urmakarlupp 5X
$ 22,90
Eschenbach
Lupp Stenförstoringsglas 15x
$ 41,90
Eschenbach
Lupp Urmakarförstoringsglas 7x, Ø 25 mm
$ 23,90
Eschenbach
Lupp Urmakarförstoringsglas 3x, Ø 25 mm
$ 21,90
Eschenbach
Lupp Urmakarlupa 10x
$ 28,90
Ytterligare information om Eschenbach
Eschenbach Optik GmbH har funnits sedan 1913 och har idag 550 medarbetare, varav 330 i Tyskland. De säljer sina kikare, kompakta tubkikare, mikroskop, förstoringsglas (lupp) och väderstationer i över 80 länder. Huvudkontoret är beläget i Nürnberg och utöver det finns dotterbolag i Schweiz, Österrike, Italien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, USA, Japan, Spanien, Polen och Tjeckien.
Ett utdrag ur företagets historia
1913
Josef Eschenbach grundar den 15 november företaget som bär hans namn, med målet att bygga upp en grossistverksamhet för optiska artiklar och ritinstrument.
1918-1937
Företaget Eschenbach växer kontinuerligt. De första försäljningsdokumenten och katalogerna trycks. Även under ekonomiskt svåra tider, som 1929-1933, lyckas företaget expandera. Med bilens intåg tillkommer nya målgrupper.
1954
Företaget flyttar in i en ny företagsbyggnad i Hegelstraße i Nürnberg. Redan på 1950-talet visade Rudolf Eschenbach framsynthet när han utöver produktionen i Nürnberg, som en av de första tyska företagarna, importerade kikare från Fjärran Östern.
1988
Genom att introducera sin kollektion i Tyskland revolutionerar Eschenbach marknaden för glasögonbågar med en överlägsen innovation och lägger grunden som framtida marknadsledare i Tyskland inom glasögonbågar.
Från 1990
utökas nätverket av redan etablerade försäljningskontor i Österrike, Schweiz och USA successivt till numera tolv företag, med målet att erbjuda specialiserade återförsäljare och användare optimal service.
1996
Invigning av det nya teknikcentret på Andernacher Straße i Nürnberg. Här utvecklas och tillverkas synhjälpmedel och linser under optimala förhållanden.
1999
Eschenbach-familjen överlämnar den operativa ledningen av företaget till en extern ledning, som tillsammans med Hannover Finanz, ett av de mest ansedda tyska investeringsbolagen, förvärvar andelar i företaget.
2002
Med storskalig teknisk implementering av diffraktiv (brytning-) optik, sätter Eschenbach en milstolpe i utvecklingen av synhjälpmedel (noves, mobilux far och ytterligare produkter). Samma år förvärvar Eschenbach glasögonmärket Brendel, som har funnits sedan 1901, och utökar därmed portföljen av bågkollektioner med fokus på damsegmentet.
2007
Barclays Private Equity förvärvar den Nürnbergbaserade Eschenbach-koncernen tillsammans med företagets ledning. De tidigare ägarna Hannover Finanz och familjen Eschenbach avstår från alla sina aktier. Under de senaste årtiondena har Eschenbachs produkter fått otaliga utmärkelser för enastående produktdesign, till exempel:
- Design Center Stuttgart
- Industrieforum Hannover IF
- Museum of Modern Art New York (MOMA)
- Design Zentrum Nordrhein-Westfalen
- Red Dot Award
- Silmo D´Or Award
- Internationellt designpris från delstaten Baden-Württemberg
- samt diverse produktvinster, testvinster och utmärkelser i olika branschtidskrifter